Hoe spreiden we de toeristenstroom in de komende 10 jaar?

Kinderdijk (Zuid-Holland) - Molens #kinderdijk #molens

NBTC ontwikkelt verhaallijnen en themajaren

"De komende tien jaar vragen om een andere aanpak dan in de afgelopen periode het geval is geweest1, aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing, in zijn presentatie tijdens de nationale Toerisme Top 2018, waarin de noodzaak van spreiding van de toeristenstromen in ons land centraal staat.

Nederland als metropool

Het NBTC wil Nederland positioneren als “metropool met verschillende aantrekkelijke districten”. Inderdaad, vergeleken met andere naties zijn de afstanden tussen de steden en regio’s hier veelal korter en de verbindingen snel en modern te noemen. De compactheid van ons land schept dus haar eigen mogelijkheden!

Zoveel is wel duidelijk: de spreiding van de verwachte miljoenenstromen van zowel Nederlandse als internationale bezoekers in ons land is een urgent thema geworden, wil men de acceptatie van zoveel bezoekers door de lokale bevolking niet in gevaar brengen. De beperkte afstanden en het moderne en betrouwbare vervoersmaterieel maken het mogelijk de toeristen te verleiden om nu de gebruikelijke hotspots te mijden en de kans te pakken meer van het vele cultuurgoed dat Nederland bezit, te bewonderen. Dat deze aanpak de regionale economieën positief zal beïnvloeden, ligt dan voor de hand.

Nieuwe aanpak

De strategie waarvoor het NBTC heeft gekozen richt zich op “verhaallijnen”; zeg maar een clustering van activiteiten en bestemmingen, die van begin tot eind gericht zijn op een aansprekend en samenhangend historisch of cultureel thema naar keuze. Dit leidt tot een “diepgaander beleving en waardering” bij de toerist voor het vele dat steden en regio’s in Nederland te bieden hebben. Op deze wijze kan men - naast het gunstige economische aspect - drie doelstellingen in één klap verwezenlijken, namelijk: de bezoeker door nieuwe zaken verrassen, zijn kennis verdiepen en tenslotte hem tot herhaalbezoek aan Nederland bewegen.

Voorbeelden van Verhaallijnen

  • Koninklijk Nederland;
  • Dutch Food & Cuisine;
  • van Gogh;
  • Rembrandt;
  • Hanzesteden;
  • Mondriaan & de Stijl;
  • Nederland Waterland;
  • Kastelen en Buitenplaatsen;
  • Liberation Route (bevrijding 1944-45);
  • Bloemen;
  • De Gouden Eeuw.

Ook heeft NBTC Holland Marketing goede resultaten bereikt met initiatieven zoals themajaren: Mondriaan en Dutch Design, die geleid hebben tot forse bezoekersaantallen. In 2019 volgt bijvoorbeeld ook het Rembrandtjaar, waarin het overlijdensjaar van de beroemde schilder wordt herdacht en zijn leven en werk centraal zullen staan.

Auteur: Belduna | Publicatiedatum: 18 december 2018

Bronvermelding

1 "NBTC lanceert Perspectief 2030", NBTC, 10/10/2018.

Reactie toevoegen