Kampen

Kampen - Stadsbrug
OPEN HIERONDER JE GRATIS PUZZELTOCHT EN DOWNLOAD DEZE!

Noordelijkste hanzestad aan de IJssel

Het stadsbestuur is er in geslaagd om het bijzondere historische erfgoed van deze IJsselstad te bewaren voor de bezoekers van nu. De drie gerestaureerde stadspoorten, de parkachtige omlijsting van de singels, de romantische rivierkade met de aangemeerde jachten en windjammers, de oude haven, de knusse straatjes en steegjes. Alles draagt bij aan een sterk gevoel van beleving bij de bezoeker, die steeds meer beseft welk groots verleden deze middeleeuwse hanzestad met zich meedraagt. Laten we je een korte blik in de geschiedenis van de fotogenieke stad Kampen gunnen:

Haar gunstige ligging op een schiereiland, vlak bij de toenmalige Zuiderzee, en ingeklemd tussen de benedenloop van de “Isala” (IJssel) en de zijarmen Ganzendiep en Noorddiep, heeft ongetwijfeld de aanzet gegeven om hier in de 11e en 12e eeuw een nederzetting te bouwen. De naam Kampen wordt in 1227 voor het eerst in een officieel document vermeld. De bewoners - veelal zeelui, handwerkslieden en handelaars - gaan voortvarend te werk. Een vloot van zeewaardige houten vrachtschepen, de zogenaamde “koggen”, wordt geleidelijk in de vaart gebracht.

Kampen sluit zich in 1441 aan bij het machtige Hanzeverbond en slaagt erin een toppositie als “de vrachtvaarders van Noordwest Europa” te bemachtigen. Haar schepen zijn actief in de regio Portugal tot en met de Oostzeehavens. Zij kunnen dankzij hun beperkte diepgang via drukbevaren rivieren zelfs de steden in het Europese achterland bereiken. De stad groeit uit tot één van de invloedrijkste en meest welvarende verbondsleden in Noordwest-Europa. In het gemeentearchief van Kampen is nu nog een charter aanwezig waarin Abel, de koning van Denen en Slaven en hertog van Jutland, een privilege toewijst aan de zogeheten Ommelandvaarders, gedateerd 24 september 1251. Stadsrechten worden omstreeks 1236 verleend. Maar helaas, de verzanding van de IJssel bedreigt vanaf 1430 de economische voorspoed van het oude Kampen.

In 1572, tijdens de eerste jaren van de 80-jarige oorlog, wordt het ommuurde Kampen op de Spanjaarden veroverd door Willem van den Bergh, een zwager van Prins Willem van Oranje. Geharde huurtroepen onder commando van Don Fadrique Álvarez de Toledo, zoon van de Hertog van Alva, grijpen al snel in. Kampen geeft zich zonder strijd over om een bloedbad onder de burgers te voorkomen. In 1578 komt de stad na een nieuw beleg weer in Staatse handen. Na de oorlog van 1672-1679 met Frankrijk en Engeland komt een definitief einde aan de glorietijd van Kampen.

In de 19e eeuw wordt Kampen via de IJssel nog moeilijker te bereiken. Door de verzanding is de rivier te ondiep geworden. Uitbaggering vindt meerdere malen plaats, maar het dichtslibben lijkt niet te voorkomen. Dankzij de aanleg van kilometers lange strekdammen in de rivier en in het Keteldiep, waarbij ook materiaal van de oude stadsmuren wordt gebruikt, spoelt de rivierloop zichzelf als het ware schoon en kunnen overzeese stoombootdiensten worden geopend. De aanleg van de Afsluitdijk in 1933 betekent gelijktijdig ook het dichtklappen van een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van de stad Kampen. Al in de 19e eeuw onderkent het stadsbestuur de noodzaak van “nieuwe wegen inslaan” voor de arbeidende bevolking door industrialisatie. Met hun historische binnenstad en hun watersport faciliteiten hebben de Kampenaren zonder twijfel sterke troeven in handen: het toerisme!

Route

Oude Raadhuisplein - Voorstraat - Vispoort - Oudestraat - Torenstraat - Buiten Nieuwstraat - Broederstraat - Burgwal - Marktsteeg - Botervatsteeg - Karpersteeg - Van Heutszplein - Herensmitsteeg - Keizerstraat - Noordweg - Havenweg - Oranjesingel - Stadspark - Broederweg - Groenestraat - Cellebroedersweg - Geerstraat - Muntplein - Koornmarkt - IJsselkade - Marktgang - Oude Raadhuisplein.

Afstand
5 km
Hoogtepunten

Oude Raadhuis, Nieuwe Toren, Ikonenmuseum, Broederkerk, Koggewerf, Broederpoort, Stadspark, Museum Stadsboerderij, Cellebroederspoort, Bovenkerk, Koornmarktpoort.

Nadere informatie
  • In deze wandelpuzzeltocht van ongeveer 4,5 km worden 36 multiple choice vragen gesteld over verschillende historische bezienswaardigheden die je op je route door Kampen zult tegenkomen. De antwoorden op deze vragen zijn in de meeste gevallen eenvoudig te vinden op informatieborden die vlak bij - of tegen de gevel van - de desbetreffende bezienswaardigheid zijn aangebracht. Er zijn echter ook een aantal vragen die je niet zo maar 1-2-3 kunt beantwoorden. Hierbij is het de bedoeling dat je de bezienswaardigheid of het museum daadwerkelijk bezoekt óf raad vraagt bij de VVV c.q. de plaatselijke bevolking. Uiteraard staat het je vrij om het internet te raadplegen. Kortom: Aan jou de keuze hoe je de puzzeltocht maakt!
     
  • Het is niet noodzakelijk om de wandelpuzzeltocht vanaf vraag 1 te doorlopen. Je bepaalt zelf bij welke vraag je wilt beginnen;
     
  • In de puzzel kom je achter de antwoorden bij vraag 19 t/m 36 de volgende notatie tegen: A<getal> -> P<getal>. Voorbeeld: A3 -> P7. Dit betekent dat de letter achter het antwoord op vraag 3 de 7e letter vormt van de oplossing van deze wandelpuzzeltocht (NB: De letter "A" staat voor "Antwoord", de "P" voor "Positie");
     
  • De tocht kan het beste in de periode april t/m half oktober worden gemaakt. De kans dat alle toeristische voorzieningen open zijn, is dan het grootst;
     
  • Let tijdens de wandelpuzzeltocht te allen tijde goed op het verkeer om je heen!
     
  • Klik hier om alle antwoorden en de oplossing van deze wandelpuzzeltocht terug te vinden.

Geef je mening over deze puzzeltocht

Belduna richt zich voortdurend op het verbeteren van de kwaliteit van haar dienst PuzzeltochtOnline. Daarom maken we graag gebruik van de waardevolle opmerkingen en suggesties van onze websitebezoekers en puzzelaars!

Mogen we in dit kader een paar minuten van je tijd vragen om onder het kopje "Reactie toevoegen" jouw ervaring met deze puzzeltocht met ons te delen?

We zien jouw bijdrage met veel belangstelling tegemoet!

Reactie toevoegen